fbpx

GRATIS

Mit bedste våben til at få patienter til at anvende dit produkt rigtigt

 

Ja, jeg click-baitede dig lidt. Undskyld! Men faktum er, at jeg rent faktisk har nogle gode værktøjer og eksempler som jeg er sikker på kan hjælpe dig og din virksomhed til bedre product compliance, patient adherence, og product understanding. (beklager de engelske buzzwords, men der er trods alt dem vi bruger i dagligdagen – det gør du sikkert også – så det kommer jeg til at blive ved med).

 

At lancere et nyt medical device eller en primær emballage til et nyt lægemiddel er behæftet med store udfordringer og ricisi. Også selvom du går efter hyldevarer og standardiserede produkter. Men jeg har et hemmeligt våben til dig, som kan hjælpe dig og din virksomhed sikkert i mål.

 

Lad mig give dig et eksempel fra den virkelige verden. Du får den i to versioner. Den detaljerede version og den korte version.

 

Den korte version

Problemet: Patienter kunne ikke anvende autoinjectoren som tiltænkt efter lancering, hvilket resulterede i rigtig mange product complaints. Og dét til trods for at der blev valgt en off-the-shelf platform-løsning med gode summative usability resultater.

Udfordringen: Når vi ikke kan ændre på autoinjectoren eller på behandlingsregimet, hvordan ændrer vi så folks brugsmønster så de anvender autoinjectoren som den er tiltænkt?

Løsningen: Emballagen er det mest oversete værktøj til at ændre folks adfærd og produktforståelse helt fra første gang til de ser produktet og åbner emballagen. Igennem adfærds- og oplevelsesorienterede designmetoder, viden og værktøjer redesignes emballagen så den hjælper patienterne i stedet for at modarbejde dem.

Resultatet: Afsluttende tests i viste at alle patienter nu anvender autoinjectoren rigtig og forstår behandlingsregimet helt fra start. Der er altså fuld compliance og adherence.

 

Den detaljerede version

En stor international pharma-virksomhed (nej, jeg siger ikke hvem…) oplevede at lancere en ny behandlingsform i en off-the-shelf autoinjector; en standardiseret platformsløsning. Alt var selvfølgelig testet, verificeret og godkendt – også når det kom til usability. Men hvis alt nu var fryd og gammen så ville casen jo ikke lande her på siden (!), så som du nok har gættet var der et problem. I månederne efter lanceringen væltede det ind med use related product complaints. På trods af et succesfuldt og godkendt summativt usability studie, fulgte patienterne ikke behandingsregimet – de forstod ikke at bruge produktet som det var tiltænkt og fik derfor ikke deres fulde dosis.

 

Av min arm. Hvordan løser vi lige den? Autoinjectoren kan vi ikke ændre på, for den er off-the-shelf. Behandlingsregimet kan vi ikke ændre på, for det er styret af drug’et og af hvordan man skal bruge injectoren. Her er en idé: tænk på papkassen. Det absolut mest oversete element med noget nær den største indvirkning på brug og produktopfattelse. Emballagen er det første patienten møder. Det er hoveddøren og entreen som sætter scenen for hele opfattelsen og forståelsen af den autoinjector som ligger deri.

 

Dét gør emballagen til et af de mest effektive (og hemmelige) våben, når det drejer sig om at onboarde patienter til et nyt device eller et nyt behandlingsregime. For ingen i vores branche har endnu fået øjenene op for hvor stor en indvirkning den sekundære emballage har på patienternes produktforståelse og hvor meget emballagen påvirker brugen af det der er i kassen.

 

 

“Dét gør emballagen til et af de mest effektive (og hemmelige) våben, når det drejer sig om at onboarde patienter til et nyt device eller et nyt behandlingsregime.”

 

 

Der blev jeg vist grebet af stemningen… Tilbage til eksemplet:

 

De efterfølgende måneder arbejdede vi aktivt med få emballagen til at guide, lede, understøtte og nudge patienterne til korrekt forståelse og anvendelse af autoinjectoren. Også instruktionerne (IFU’en).

 

Og virkede det så tænker du nok. Svaret er… ja! Vi fik designet og produceret en emballage der spiller med i stedet for imod patienten og som ved test giver 100% overholdelse af doseringsregimet og 100% forståelse af korrekt anvendelse. Med andre ord; fuld patient compliance og adherence i et usability studie hvor autoijectoren testes i et realistisk scenarie, leveret til ikke-injektionsvante patienter i den tilhørende og endelige emballage.

Sådan kommer du også igang

Værktøjerne til at opnå resultater som dette bunder i metoder, indsigter og værktøjer som vi har samlet og kombineret fra teori og praksis om: adfærdændring, nudging, oplevelsesdesign, UX, human factors og usability.

 

Hvis du læste den lange version kommer her en lille gentagelse, men den er vigtig, så læs den bare igen: Emballagen er et af de mest effektive (og hemmelige) våben når det drejer sig om at onboarde patienter til et nyt device eller en nyt behandlingsmetode. For ingen i vores branche har rigtig fået øjnene op for hvor stor en indvirkning den sekundære emballage har på patienternes produktforståelse og hvor meget emballagen påvirker brugen af det der er i kassen.

 

“For ingen i vores branche har rigtig fået øjnene op for hvor stor en indvirkning den sekundære emballage har på patienternes produktforståelse og hvor meget emballagen påvirker brugen af det der er i kassen.”

 

Vi har udviklet en værktøjskasse som gør os i stand til at udvikle emballager, som ikke bare beskytter produktet effektivt, men også skaber merværdi for brugeren, patienten, sygeplejersken og forretningen. Værktøjerne er inddelt i følgende kategorier:

Heuristikker & kognitive bias

Heuristikker & kognitive bias

Gestalt-principper

Gestalt-principper

Interaktionskriterier

Interaktionskriterier

Nudging og adfærdsdesign

Nudging og adfærdsdesign

UX-principper

UX-principper

Brugertests og analyse

Brugertests og analyse

Få en gratis introduktion

Introduction to purposeful packaging

 

Kunne du tænke dig at lære mere om emballagens muligheder, så kommer jeg gerne ud fortæller hvordan du og dine kolleger kommer igang. Her vil jeg dele ud af værktøjerne og vise eksempler på hvordan de anvendes i praksis. Og det er selvfølgelig helt gratis. Interesseret? Så er det er bare at udfylde formularen her, så vender jeg tilbage så vi kan få mødet i kalenderen 👇


 

Du er også meget velkommen til at tage direkte fat i mig. Mine kontaktoplysninger står lidt længere nede. Bare led efter det store navn og de store blå knapper (!).

Jeg håber du fandt det her oplæg inspirerende. I så fald må du meget gerne like, kommentere eller dele mit linkedin-opslag her. Det vil betyde meget for mig. Tak. 🙏

/Kasper

 

 

PS. Hvis det her var noget for dig, så vil du nok også kunne lide denne artikel: So you want to launch a product people will love?

 


 

 

Kasper FriisKasper Friis, Head of User Experience & Design, Technolution A/S

Igennem de seneste 10 år har Kasper udviklet produkter og emballager med fokus på brugerens adfærd, krav og følelser. Med adfærdsorienterede metoder og værktøjer designer og udvikler han emballager og udpakningsoplevelser som ikke alene øger brugerens produktforståelse og sikrer korrekt produktanvendelse, men i lige så høj grad booster brandværdien og kvalitetsopfattelsen.

 

 

 

Kasper Friis ‧ head of UX & design

Ring til Kasper    eller   Skriv ham en mail