fbpx

Den hårde lektie

Ja, du designer et digitalt produkt. Nej, det står ikke alene. For mig tog dét år at indse. Mange designere overser nemlig – ligesom jeg gjorde – at der for brugeren eller patienten er en fysisk verden, der skal spille sammen med den digitale. Og endnu vigtigere, at den fysiske verden er dominerende og rent faktisk betyder langt mere for patienten end den digitale gør.

 

For mig var det en hård lektie at indse, at det digitale produkt aldrig vil blive mere end en støtte til den fysiske verden. Men nu har jeg indset det, og har lært at udnytte det, så det digitale produkt rent faktisk skaber værdi og spiller sammen med patienterne og deres fysiske verden ­– deres virkelighed. I min optik er det sådan, at rammen sættes for et succesfuldt digitalt produkt inden for medico og pharma.

 

Hvordan gør vi det så?

Hemmeligheden er nemlig todelt: 1. Det handler om den digitale emballage. 2. Det handler om at forene to verdener. Her er en smagsprøve på de designdrivere, vi bruger, når vi hjælper med at designe digitale løsninger.

 

 

Det handler om den digitale emballage

Det første indtryk er det vigtigste indtryk. For fysiske produkter er det emballagen, og der bruges oceaner af tid og ressourcer på at udvikle og optimere denne, fordi vi ved at den har kæmpe indvirkning på blandt andet brandværdi, opfattelse af produktkvalitet og korrekt anvendelse af produktet. Det samme gør sig gældende for digitale produkter. Den digitale emballage kaldes som oftest onboarding. Og onboarding har samme indflydelse på produktforståelse, brug og brand. Men hvem har besluttet at onboarding handler om at swipe sig gennem en serie smukke skærmbilleder med tekst og grafik efterfulgt af et sign-up flow. Risikoen er jo, at det skaber store barrierer for produktforståelsen, eller at folk aldrig når langt nok til at begynde at bruge produktet.

 

Langt bedre er det at få folk i gang – at lukke dem ind og guide dem undervejs i deres brug … og at hjælpe dem, der hvor de har behov – når de har behov – på den måde, som de har brug for det.

 

 

 

Digital Design Driver: Lille investering, stor værdi.

 

 

 

Med andre ord. Dine brugere skal investere så lidt tid og data som overhovedet muligt, men få så meget værdi som muligt. Det kræver selvfølgelig at du kender dine brugere og deres behov, samt deres mentale afsæt og har en idé om deres Health Literacy (sundhedskompetence).

 

Et godt eksempel på dette (dog fra en anden branche) er app’en Accurat, der fortæller dig, om det kan betale sig at omlægge dit realkreditlån. Indtast dine grundlæggende låneoplysninger (rente, gæld og løbetid) og få med det samme svar på, om det kan betale sig at lægge lånet om, samt hvor meget gevinsten vil være, hvis du gør det. Tydeligt, nemt, simpelt og med udgangspunkt i ’lille investering, stor værdi’. Du skal ikke engang registrere dig eller acceptere et nyhedsbrev, du alligevel ikke er interesseret i.

 

 

 

Det handler om at forene to verdener

Specialister i digital produktudvikling udvikler digitale produkter. Selvfølgelig. Men måske kunne det give mening at samarbejde med specialister i fysisk produktudvikling. På den måde kan der skabes et større og bedre samspil mellem hvad patienterne oplever på de digitale platforme, og hvad de ser, mærker og føler i den virkelige, fysiske verden.

 

Det er i hvert fald min erfaring, at når jeg og mine kolleger, som specialister i fysiske interaktioner og fysisk design, arbejder sammen med specialister i digital produktudvikling, skabes der produkter som både er unikke og møder patienternes behov – samtidig med, at de skaber værdi for forretningen.

 

 

 

Digital Design Driver: Én verden: fysisk og digital.

 

 

 

Det sker ved at forene den fysiske og den digitale verden. Målet er jo netop at få de to verdener til at smelte sammen, så dit digitale produkt skaber værdi i patientens fysiske verden. Det tillader, nemlig at patienten kan skabe værdi i din verden… værdi for din forretning.

 

Interesseret i samspillet mellem bruger og produkt? Så lær at bruge Mit bedste våben til at få patienter til at anvende dit produkt rigtigt.

LÆR VÅBNET AT KENDE HER

 

 

Skal vi?

Kunne du tænke dig at vide mere om, hvordan dit digitale produkt kan spille endnu bedre sammen med brugernes fysiske verden, så ring til mig på 31 40 00 90 eller skriv på kf@technolution.dk. Jeg stiller hellere end gerne op til en uforpligtende snak om jeres digitale udfordringer.

/Kasper

 

 


 

 

Kasper FriisKasper Friis, Head of User Experience & Design, Technolution A/S

Igennem de seneste 10 år har Kasper udviklet produkter og emballager med fokus på brugerens adfærd, krav og følelser. Med adfærdsorienterede metoder og værktøjer designer og udvikler han produkter og embalalger som ikke alene øger brugerens produktforståelse og sikrer korrekt produktanvendelse, men i lige så høj grad booster brandværdien og kvalitetsopfattelsen.

 

You may also like